Blad Wild! presenteert zaterdag het winternummer in Koog aan de Zaan
De Waakzaamheid: cosmopolitisch clubhuis
Koog a/d Zaan.
Het maandblad Playboy spreekt in zijn novembernummer van het 'cosmopolitische
karakter' van De Waakzaamheid in Koog aan de Zaan. En volgens het hoofdstedelijke
blad Wild! dient elke club in het land een voorbeeld te nemen aan de 'club op het
platteland' (Platte land ?). Het uitgaansblad presenteert zaterdag 17 november
zijn winternummer in Koog. Eelko Anceaux, programmeur bij de dance-club, is het
met de kwalificatie van Playboy eigenlijk wel eens. "Er zijn van die avonden, dat
De Waakzaamheid voldoet aan de eisen waaraan een goede discotheek moet voldoen."
Een 'club' behoort zich volgens Anteaux te onderscheiden van andere tenten.
"Je moet proberen het spannend te houden en spanning op te roepen. De mensen niet
bevestigen in wat ze al weten. Dat kun je doen door de muziek die je draait en
door de detors. En het is heel belangrijk dat er niet zo'n 'Doe maar gewoon dan
doe je al gek genoeg-sfeer' hangt, zo echt Zaans. Daar letten we heel erg op.
Steeds meer eigenlijk. We proberen geen mensen aan te trekken die alleen maar
komen om te zuipen en voor de lekkere wijven. De portiers spelen daar
bijvoorbeeld een rol in"
Anders gezegd: niet iedereen is welkom daar in de Koog. Eelko Anteaux wil er niet
geheimzinnig over doen. De Waakzaamheid gaat volgens hem echter niet zo ver als
bijvoorbeeld de Rotterdomse discotheek Nighttown, die mensen weigert die er 'te
gewoon' uitzien. "Maar we weigeren wel mensen van wie we denken dat we er
problemen mee krijgen", zegt hij."De Waakzaamheid onderscheid zich volgens Eelco
met dat sociale aspect van de Amsterdamse RoXY en Mazzo. Om er direct aan toe te
voegen dat de nadruk natuurlijk op de dansvloer ligt. "En daar zijn we vrij
compromisloos in. Je komt op de dansvloer om te dansen. Punt uit." Waarbij het
in de muzikale voorkeuren nog altijd voornamelijk house is wat de klok slaat in
De Waakzaamheid, al wil men daar wel verandering in brengen.
Eelko Anteaux: "We proberen het aanbod toch een beetje te verbreden. Dat is
moeilijk. Er is nu eenmaal een grote groep die het helemaal gewend is om uit z'n
dak te gaan op harde house. Als er ondere zwarte dansmuziek wordt gedraaid is dat
voor een heleboel mensen slikken. Maar ik vind dat we het toch moeten proberen. "
Concerten
Voor concerten blijft voorlopig weinig plaats. Die passen, zegt Eelko, op het
moment gewoon niet in het beeld dat De Waakzaamheid probeert van zichzelf te
geven. "En we hebben toch gemerkt dat er weinig belangstelling voor is, zeker
afgewogen tegen de kosten. De Dijk (die er onlangs optrad, red.) is een ander
verhaal. Dat is meer Zaanse folklore. We hoeven maar tegen ˇˇeen iemand te zeggen
dat De Dijk komt en een week later is het uitverkocht." De Waakzaamheid kenmerkt
zich, alweer volgens Ployboy, door een merkwaardige mix tussen mondain en knus.
En zo is het maar net. Al zal dan binnenkort zelfs het toonaangevende Engelse
blad The Face volgens Eelko over De Waakzaamheid schrijven, het blijft toch ook
een soort clubhuis. Een cosmopolitisch clubhuis.
niet alleen wordt zaterdag in
De Waakzaamheid het blad Wild! gepresenteerd ook treden vier dj s naar voren die
rouleren over twee danszalen. Dot zijn Paul Jay (Mozzo-Bliss) Crazy Shaun (ook
Mazzo-Bliss) Trevor Madhatter (gevierd dj in LondenJ en Aitch (van het bekende
Soul II Soul Soundsystem). Verder een modeshow door studenten van een mode-
academie.
Bron: Typhoon 15 november 1990